CoolContour

Har du fettdepåer på överkroppen - mage, kärlekshandtag, rygg eller överarmar som du vill bli av med men som biter sig kvar trots bra kost och träning? Då är CoolContour den perfekta behandlingen för dig!

Intresseanmälan

Vad är CoolContour?

CoolContour är en unik metod för fettreducering vilket betyder att vi helt utan kirurgi, utan konvalescens och utan smärta permanent reducerar fettdepåer på utvalda områden genom att frysa ner fettceller. Metoden går ut på att det sker en kontrollerad kylning av underhudsfettet genom s.k. selektiv lipolys. Effekten av nedkylningen innebär att fettcellerna skadas av kylan och orsakar kristallisering av fettsyrorna som finns inuti fettcellerna (adiopcyterna). Under en period av 6-12 veckor sker en gradvis reduktion av fettlagret.

Hur fungerar metoden?

Fettceller är känsligare för kyla än andra celler som exempelvis hudceller. Fettcellerna i behandlingsområdet kyls ner under noggrant kontrollerade former. Resultatet blir att fettcellerna dör genom så kallad apoptos, naturlig celldöd, medan all annan vävnad såsom hud, nerver, bindväv och muskler inte påverkas. Innehållet i fettcellerna löser långsamt upp sig och fettsyrorna förbränns sedan av kroppens egna förbränning.

Vilka resultat kan du förvänta dig?

Tjockleken av det subkutana fettskiktet minskar i genomsnitt 20% efter 2-3 månader och 25% efter 6 månader efter endast en behandling. I många fall ses resultat redan efter ett par veckor. Ytterligare minskning kan åstadkommas genom upprepade behandlingar med intervaller om ca 10 veckor. Resultatet är permanent under förutsättning att du behåller din vikt, annars kan resterande fettceller öka i volym.

Ingen kirurgi, ingen konvalescens

Eventuella biverkningar efter behandlingen är svullnad på det behandlade området som normalt lägger sig efter 1- 5 dagar. Stickningar, krypningar och lite lätt träningsvärk samt blåmärken på det behandlade området är också vanligt. Lika vanligt är det att inte känna något alls. Behandlingen tar en timme per område och innebär ingen smärta eller obehag för dig. Medtag gärna en bok eller något annat att sysselsätta dig med under tiden.

Precis som med allt fett som vi äter måste de fettceller som dör förbrännas för att på naturlig väg kunna transporteras ut ur kroppen. Det krävs därför att du har normal ämnesomsättning och inte har någon sjukdom eller äter mediciner som påverkar din förbränning för att kunna genomgå behandlingen. Eftersom metoden skapar en inflammation på det behandlade området finns alltid risk för hyperpigmentering  – har du tidigare fått detta eller har en hud som lätt reagerar på inflammation är risken större.

Du är varmt välkommen på en kostnadsfri konsultation om du vill veta mer om behandlingen! Behandlingen finns endast i Stockholm.